2017. január 27., péntek

Arra gondoltam, hogy leírom a tapasztalataimat…

Egy kedves, szerződőtt ügyfelünk fáradtságot nem kímélve összeírta árajánlatkérése során szerzett tapasztalatait, majd azt elküldte az ajánlatadó cégeknek:

“A módszerem egyszerű volt. Egy folyamatosan frissített táblázatban összesítettem az összes ajánlatot, paneltípust, invertertípust, kiszámoltam a fajlagos árat (Ft/W) és melléírtam az esetleg pluszként számításba vehető előnyöket, valamint a hátrányokat (kommunikáció, információhiány, az összetevőkről általam talált rossz vélemények stb.). Az ajánlattevőknek több kérdést is feltettem, új ajánlatokat kértem, ahogy az elképzelések módosultak.

Nem ritkán egy-egy kiemelt előnyként meghirdetett összetevőt/tulajdonságot/konfigurációt megküldtem a konkurens cégeknek, amelyek (velem ellentétben) azonnal rájöttek, ha az ajánlatban valamilyen rejtett turpisság volt.
  • Határozott pozitív benyomást keltettek azok a cégek, amelyek gyorsan válaszoltak és minden kérdésre választ adtak. Akkor is, ha esetleg az adott választ nem tudták, de megígérték, hogy utánanéznek – és meg is tették. Akkor is, ha esetleg idegesítő volt a sok kérdésem.
  • Volt olyan cég, ahol egy elméleti problémára nem tudták a választ, de képesek voltak energiát szánni rá, kivittek a cégük udvarára két panelt és egy invertert, hogy a feltett elméleti kérdésre meg tudják adni az empirikus választ. Ezt nagyon értékeltem és igazi elkötelezettségként ítéltem meg.
  • Azok a cégek, amelyek személyesen is eljöttek, sokat lendítettek saját helyezésükön. Erre én magam se számítottam, nem is szabtam feltételül senkinek. De a személyes találkozó sokat jelentett (a nyertes cég is eljött helyszíni felmérést végezni)
  • Fontos volt számomra az is, hogy az első kapcsolatfelvételt (e-mail vagy webes űrlap) követően mennyi idő múlva jelentkezett a cég képviselője (e-mailben vagy telefonon).
  • Nagy súllyal esett a latba a referenciák mennyisége és a nagyobb projektek megléte – például nagyobb cégek számára készített rendszerek 30-40-50 kWp vagy akár efeletti méretekkel. Úgy gondolom ugyanis, hogy ilyen méretű beruházásnál nagyon alapos szakmai tájékozódás előzi meg a befektetést. Ha egy cég ilyen referenciát tud felmutatni, akkor azt nem lehet kézlegyintéssel elintézni.
  • Az előbbi szempont ugyanakkor fontos volt a panelek kiválasztásában is. Mivel a nagy cégek sokkal könnyebben férnek hozzá információkhoz, független szakemberekhez, az én logikám szerint ha egy nagyobb beruházáshoz “X” márkájú/típusú napelemet használtak, akkor azt valószínűleg okkal tették és alapos mérlegelés után jutottak el addig a választásig. Tehát minden olyan paneltípus, amit nagyobb napelemrendszereknél is használtak, nagyot nőtt az én szememben is.
  • További fontos szempont volt, hogy mennyire tudnak alkalmazkodni az általam megadott igényekhez. Volt olyan cég (ők természetesen már a folyamat elején kiestek), ahol anélkül, hogy a házat vagy legalább a tervrajzát látták volna, egy adott, “kulcsrakész” rendszert akartak rámerőltetni, függetlenül attól, hogy sem az összetevőkkel, sem a méretezéssel nem értettem egyet – mindezt anélkül, hogy épkézláb indokot tudtak volna nyújtani erre, vagy akár megkísérelték volna azt.
  • Mások (Önök is) nagyon rugalmasan alkalmazkodtak és ha nem értettek velem egyet, akkor elmagyarázták nekem, hogy miért nem tartják megfelelőnek. Ez nagyon hasznos volt, a folyamat során az Önök ésszerű tanácsai hatására az én elképzeléseim is sokat változtak.
  • Fontos (lett volna), ha a puszta műszaki adatlapon kívül valós életbeli adatokról is láthattam volna példákat. Például egy fórum bejegyzéseit, ahol hétköznapi felhasználók megbeszélik egymás közt az adott panel/inverter előnyeit/hátrányait. Vagy független cégek által végzett összehasonlítások több márka/típus bevonásával. Annak ellenére, hogy magyaron kívül az angol és német nyelvű fórumok se jelentettek volna problémát, nagyon kevés ilyen információhoz jutottam hozzá, így ez sajnos nem igazán jött össze
  • Az ár ugyan nem elsőrendű szempont volt, de azért szoros második. Önök mind nagyon jól átgondolt, vonzó ajánlatokat tettek. Ezek után az ajánlatba foglalt szolgáltatások (mi tartozik bele, mi nem, milyen plusz szolgáltatásokat nyújtanak – pl. távoli monitoring) és természetesen maga a végső, bruttó ár volt a döntő.

A munkát a Gershoj Energia kapta meg.

Nem merném azt állítani, hogy ítéletem tökéletesen kiegyensúlyozott és minden részletében racionális volt. Nem vagyok a napelemes rendszerek szakértője, még csak amatőr se vagyok ezen a téren. De igyekeztem ezt a tényt nem elfelejteni, és azt is figyelembe venni, hogy minden cég a saját konfigurációját tartja a legjobbnak. A sokszor ellentmondó információk özönében ez nem volt könnyű dolog és lehetséges, hogy egy nálam tapasztaltabb ember más döntést hozott volna. Ezért kérem, az öt nagyon jó cég közül egyik se tekintse valamilyen rangsorolásnak a döntésemet.

Mindannyiuknak meg szeretném köszönni azt a sok munkát, időt amit ebbe belefektettek. Szívem szerint valamennyiüktől megrendelném a rendszert. Nagyon sok sikert, sok napsütéses órát kívánok!”

Üdvözlettel,

Biró Zsolt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése